Wlodawa - Reisverslag uit Lublin, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu Wlodawa - Reisverslag uit Lublin, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

Wlodawa

Blijf op de hoogte en volg Cees

29 Mei 2015 | Polen, Lublin

Donderdag, 28 mei
Preworsk-Wlodawa
220 km redelijk tot mooie weg en ……. goed weer, om 13.00 u. aangekomen op camping Astur op nog geen 8 km van voormalig vernietigingskamp Sobibor. Als het weer zo blijft wandel ik er morgenvroeg heen.

Vrijdag, 29 mei
Wlodawa—Sobibor
Deze streek is te vergelijken met Vaals, een drielandenpunt Polen, Oekraïne en Wit Rusland.
Belofte maakt schuld, om 6.30u. uit de veren en op pad naar kamp Sobibor, een wandeling onder een strakblauwe hemel met een behaaglijk temperatuurtje. De Poolse wouden worden onderbroken door een piepklein dorpje, het is toch verder dan gedacht ,10 km. Opeens word ik met de neus op de feiten gedrukt en zie ik links een overwoekerd spoorlijntje dat naar kamp Sobibor voert, het moet dus niet ver meer zijn. Bij het kamp aangekomen zie ik een stootblok waar de trein niet verder kon en aansluitend een perron van een paar honderd meter lang. Ik loop over het perron en realiseer me welke taferelen zich hier afgespeeld hebben. De entree mag geen naam hebben, enkele informatieborden met foto’s leiden me naar een laantje waar op stenen namen met info zijn aangebracht, opvallend hoeveel Nederlandse namen ik tegenkom. Nog steeds ben ik geen mens tegengekomen en zie een open veld met een ‘graf’heuvel en iets van een momument. Na Auswitz is dit een heel andere beleving maar evengoed zijn er hier door de nazi’s meer dan 300.000 mensen vervroegd aan hun einde gebracht. De wandeling terug geeft me de tijd om de opgedane ervaringen te laten bezinken. Bij thuiskomst heeft Rian het ontbijt en koffie klaar en maken we er een relaxte leesdag van, wat heerlijk toch zonder tv. De Poolse zon doet een duit in het zakje om er een geslaagde dag van te maken. Morgen naar het Oerbos van Bialowieza op de grens met Wit Rusland.

  • 29 Mei 2015 - 15:53

    Sjors:

    Hoi opA En oma kus Sjors

  • 29 Mei 2015 - 16:31

    Ton:

    Hallo Cees en Rian,

    Het zijn indrukwekkende plaatsen waar julliede laatste dagen zijn geweest.
    Trieste plaatsen en daarbij slecht weer.
    Fijn dat de zon nu gaat schijnen.
    Geniet van de verdere reis.
    Gr. Yvonne en Ton

  • 29 Mei 2015 - 16:46

    ANNEMIEKE:

    Hallo CEES en RIAN
    Wel erg indrukwekkend volgens mij
    Daar moet een aparte sfeer hangen dat kan bijna niet anders
    Het weer wat beter dat is ook fijn
    Nog een mooie reis en groetjes van ons
    JAN ANNEMIEKE

  • 29 Mei 2015 - 20:54

    Peter En Jeanet:

    Hallo lieve Cees en Rian
    Wat een indrukwekkende verhalen breng je bij ons binnen in de camper.
    we volgen jullie op de voet.
    Wij genieten van onze eerste camperervaring, soms een beetje
    kramperen maar dat mag de pret niet drukken.
    We hebben slechte internetverbinding.
    Wij zitten nu in St. Palais Sur Mer net onder Bretagne, heel mooi weer hier.
    Veel reisplezier en tot horens
    Groetjes
    Jeanet en Peter

  • 30 Mei 2015 - 12:23

    Ton & Lianne:


    Hallo Cees & Rian

    Heel indrukwekkend tot op heden,fijn dat het weer iets beter is geworden,moet het gezien hebben om een indruk te krijgen denken wij.Genieten mee van jullie verslagen,en wensen jullie nog een fijne indrukwekkende reis verders toe,veel plezier nog

    Groetjes Ton & Lianne

Tags: Lublin, Sobibor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Lublin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2015

oisterwijk

03 Juli 2015

Potsdam

02 Juli 2015

berlijn

30 Juni 2015

Miedzyzdroje

27 Juni 2015

Gdansk
Cees

Ondernemer, opa, reiziger

Actief sinds 21 Mei 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 12481

Voorgaande reizen:

21 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: