Bialowieza - Reisverslag uit Fasty, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu Bialowieza - Reisverslag uit Fasty, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

Bialowieza

Door: cees van nispen

Blijf op de hoogte en volg Cees

01 Juni 2015 | Polen, Fasty

Zaterdag, 30 mei
Wlodawa-Bialowieza
Eerst een wandeling gemaakt vanaf de camping naar het stadje Wlodawa, 15km, mooi weer, wel erg warm. Een paar kerken gefotografeerd en om 9.15 u. weer op de camping aangekomen. Ben met Rian eerst nog naar Sobibor gereden, daarna richting Bialowieza. Bialowieza is dorp op de grens met Wit Rusland. Het uitgestrekte gebied staat bekend als een van de laatste oerbossen van Midden Europa. De Romanovs hadden hier hun jachtgebieden waar ze joegen op wisenten en ander wild. Alleen onder begeleiding van een gids mag men een gedeelte van het gebied bezoeken.

Zondag 31 mei
Bialowieza-
Op de camping ‘U Michela’ een gids geregeld en om 10.00 u. per auto naar het voormalige jachtslot van de tsaar gereden. Onze gids Tadeusz wist alles van planten, bomen en dieren en zag kans ons met een 4 uur durende wandeling aangenaam te vermaken. Rian genoot met volle teugen, maar na 4 uur vond ook zij het genoeg. ’s Avonds gaan dineren bij restaurant Carska, leek de moeite waard te zijn en dat was het. Op 6 km van de camping was een spoorwegstation annex emplacement omgetoverd tot een restaurant met terras. De omslag van de kaart beschreef de geschiedenis. Eind 19e eeuw hadden de Romanows in Bialowieza hun ‘herfstpaleis’ en om het reisgedoe tot een minimum te beperken liet tsaar Nicolaas II in 1894 een spoorlijn aanleggen zodat de familie met aanhang zo comfortabel mogelijk hun bestemming konden bereiken. De locs met de koninklijke rijtuigen staan nog te pronken op de spoorlijn. In 1897 werd de lijn in gebruik genomen. Lang heeft de tsaar en tsarina met hun familie er niet van kunnen genieten want de Russische revolutie maakte in 1917 terecht een einde aan al die flauwekul. Het eten, de wijn en vooral ook de ambiance maakten er een onvergetelijke avond van. Rian en ik gingen op vleugels en onze fietskes terug naar de camping.

• 01 Juni 2015 - 18:27

Ad Boogers:

Wat fijn om te lezen hoe jullie daar naast die verschrikkelijke kampen
    Ook leuke en mooie dingen meemaken
    Alleen niet zeuren over het weer
    Eerst is het veel te nat nu is het weer te warm dat moet voor jullie toch geen probleem
    Zijn als ervaren scouts

Geniet er volop van maar denk aan de wilde beesten in die bossen
    Gr Ad

• 01 Juni 2015 - 18:31

Suuske:

Lieve paps en mams.
    Wat een leuk verhaal weer paps. Hebben jullie die grote dikke boom ook nog geknuffeld?

Dikke kus uit de Camarque

• 01 Juni 2015 - 19:14

Ton:

Hoi Cees en Rian,

Ik lees wel dat jullie genieten. Er staan nog zoveel bezienswaardigheden te wachten!
    Dat is toch geweldig.
    Fijne weken nog.

Ton & Yvonne

• 02 Juni 2015 - 13:24

ANNEMIEKE:

Weer hele indrukwekkende dingen gezien ,iets om over na te denken
    Er komen zeker nog MOOIE weken aan
    groetjes
    JAN ANNEMIEKE