Auswitz - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu Auswitz - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

Auswitz

Door: cees van nispen

Blijf op de hoogte en volg Cees

26 Mei 2015 | Polen, Oświęcim

Omdat het verslag over Auswitz mis is gegaan nog even opnieuw:
Zondag 24 mei
Krakow-Auswitz
60 km en we rijden langs het Joods museum Auswitz-1, waar we de camper op een grote parkeerplaats zetten. Eerst maar eens verkennen hoe we toegang krijgen tot het kamp. Helaas, te veel bezoekers (1e Pinksterdag) vanaf ’s middags 15.00 u zijn er weer tickets. Advies aan het loket, ga eerst naar Auswitz 2-Birkenau, waar je vrij in en uit kunt lopen. Een shuttle brengt ons daar. We wandelen over het enorme terrein waar de treinen aankwamen en de mensen direct geselecteerd werden, links die fit bevonden werden om te werken, rechts direct naar de gaskamers. Je moet de barakken gezien hebben, de verhalen gelezen, de sfeer geproefd, het was een supergeoliede machine van de nazi’s die de uitroeiing van de Joden, maar niet alleen van hen, op grote schaal mogelijk maakte. Zou het nog eens kunnen gebeuren, zeg geen nee, elk land kent weer figuren met de meest vreselijke ideeën waar massa’s achteraan hollen. Om drie uur in de rij voor tickets voor een bezoek aan Auswitz-1. De informatiecentra geven een beeld van het leven in het kamp, de gaskamers, de verbrandingsovens, de bussen Zyklon waarmee de mensen werden vergast, de duizenden kilo’s vrouwenharen die zg vanwege de hygiene werden afgeschoren, maar uiteindelijk in de Duitse textielindustrie werden verwerkt tot o.a. kleden, veel stof tot nadenken later als we weer in de camper zijn om te overnachten naast het kamp.

• 27 Mei 2015 - 09:29

Hub. Van Der Leeuw:

Herkenbaar indrukwekkend,wat je niet meer uit het geheugen kunt wissen.
    Geniet verder van wat komen gaat.Noordwaarts kun je overal Trappistenbiertjes bestellen(vanaf halve liters)
    Advies :rij in Polen s-avonds zo weinig mogelijk want de wegen blijken dan te smal.
    Groeten,Hub.

• 27 Mei 2015 - 21:10

Peter:

klinkt niet als vakantie die kampen te bezoeken , maar vindt het goed te horen dat je al zo ver bent .
    zonder problemen ? groeten aan rian . peter

Tags: Oswiecim