krakow - Reisverslag uit Krakau, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu krakow - Reisverslag uit Krakau, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

krakow

Door: cees van nispen

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Mei 2015 | Polen, Krakau

Donderdag 21 mei
Wroclaw-Krakow
Ochtendwandeling gemaakt naar de binnenstad, de Botanische tuin en museum schieten erbij in, want we vertrekken naar Krakow, de oude hoofdstad van Polen, op 50 km van Auswitsch. We arriveren laat in de middag op camping Smok op 7 km van het centrum, dat wordt morgenvroeg wandelen.

Vrijdag 22 mei
Krakow
Makkelijke route naar het centrum gelopen, waar je bij het kasteel al je nek brak over de Japanners. Na thuiskomst met Rian ontbeten om daarna samen met de taxi naar het centrum te rijden voor een 1e indruk. Mariakerk bezocht en door het indrukwekkende stadscentrum geslenterd. Uitgebreid geluncht op de Rynek waar een luidruchtige groep Nederlanders zich weer eens van haar beste kant laat zien.

Zaterdag 23 mei
Krakow
Omdat we deze dag goed moeten benutten al vroeg op pad naar de Wawel, het kasteel met kathedraal waar je een beeld krijgt van de Poolse geschiedenis. Een echte Leonardo, vrouw met wezel, mogen aanschouwen, naast honderden prachtige schilderijen en meubelstukken.
Heerlijk geluncht met mooie witte wijn en weer op pad. We ontmoeten Agnes met elektromobiel die ons meeneemt op een tour door de stad. Een Nederlands sprekende gids vertelt onderweg alle wetenswaardigheden van de plekken die we bezoeken, o.a. de Kazimierz, een wijk waar ooit Joden en Katholieken vredig naast elkaar woonden. Op de grens waar eens het getto was staan op een plein grote en kleine stoelen, elke stoel staat voor 150 mensen die door de handen van de nazi’s zijn omgebracht, de kleine stoelen staan voor de kinderen. We eindigen in de fabriek waar de opnames van Schindler List zijn gemaakt en waar een overzichtstentoonstelling is ondergebracht over de periode tijdens de 2e wereldoorlog. Krakow kent een rijk verleden met daarin een belangrijke rol voor de joodse inwoners. Daarom zijn er veel synagoges en Joodse begraafplaatsen. Veel mensen met een Joodse achtergrond en Oosteuropese roots bezoeken de stad, maar volgens Agnes wonen er nog maar een paar honderd Joden in het huidige Krakow.
Wij stappen 55 jaar terug in de tijd als we de kerken bezoeken en de devotie van de Polen meebeleven. Goed of niet goed, God mag het weten……….