polen, baltische staten, st petersburg/week 1 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu polen, baltische staten, st petersburg/week 1 - Reisverslag uit Krakau, Polen van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

polen, baltische staten, st petersburg/week 1

Door: cees van nispen

Blijf op de hoogte en volg Cees

22 Mei 2015 | Polen, Krakau

Donderdag 14 mei Hemelvaartsdag.
Oisterwijk-Eschwege
’s Morgens 7.45u. afscheid genomen van Suus, Ed, Sjors, Nikki en niet te vergeten mijn vriend Smiegel die ik 8 weken moet missen tijdens de wandelingen. Op naar Eschwege 40 km voorbij Kassel. Overvolle Knaus camping, dus overnachten op een camperplaats an Werraltersee.
’s Avonds een wandeling gemaakt naar het dorp en heerlijk asperges gegeten met mooie Duitse wijn.

Vrijdag 15 mei
Kletzen-Leipzig
Eerst 2 rondjes om de Werraltersee gelopen, 15 km, het goede voornemen is elke dag te beginnen met een wandeling. Daarna vertrokken naar Kletzen op 15 km afstand van Leipzig. De stad waar mijn tante Lotti vandaan kwam die voor de oorlog naar Nederland kwam en trouwde met Wim Crul, een neef van mijn moeder. Een lieve, mooie tante waar altijd voor ons een mysterieuze zweem omheen hing. Tante Lotti had 2 dochters, Monie, uit haar 1e Duitse relatie en Margot, van onze ome Wim. Camping am Bauernhof lag op ons te wachten, helemaal leeg, geen accomodaties maar wel een mooi grasveld. De eigenaresse vertelde dat ze voor moeder 6 mnd in Duitsland bleven en de andere maanden in Uruquay, waar hun zoon een leven had opgebouwd.

Zaterdag 16 mei
Kletzen-Leipzig
’s Morgens 15 km gewandeld langs de uitgestrekte koolzaad- en graanvelden. Windmolens beheersen de horizon. Natuurlijk denk ik aan Ben Robben die er niets van moet hebben. Ik blijf me afvragen of die Duitsers nou zo slim zijn en wij zo dom, afhankelijkheid van de energie-tsaren is voor de Duitsers geen aanlokkelijk idee.
Met de bus naar Leipzig gereden, we rijden langs imposante Messe gebouwen en arriveren bij het mooie Centraal Station. Daarna eerst een Vodafone winkel gezocht om het probleem op te lossen, kan nl niet naar mobiele nummers bellen behalve Vodafone accounts. Oplossing laat nog op zich wachten.

Zondag 17 mei
Leipzig-Jelenia Gora (Polen)
Eerst nog even 15 km gewandeld en daarna rustig ontbeten om daarna naar Polen te rijden. Heb nog geen elektronische ViaToll geregeld die automatisch bij de tolpoortjes een bedrag afschrijft. Hoeft ook niet want pas na Jelenia Gora komen we weer op de Autobaan. We gaan naar ‘camping 130’ net buiten het centrum, althans dat was de bedoeling. De navi stuurt ons toch naar een locatie buiten de stad. We kunnen die niet bereiken omdat de stad hermetisch afgesloten is vanwege een autorally. We wachten tot 18.00 u en rijden vervolgens de stad uit richting bergen. Langs smalle bochtige bergwegen komen we uiteindelijk op de plaats van bestemming…, dachten we, geen camping, ipv de coördinaten nu het adres ingetypt en ja nu stuurt de navi ons terug naar de stad op nog geen 2 km van de plaats waar we 1,5 uur hebben staan wachten tot de weg open ging. We zoeken een leuke plek met overzicht over de terrassencamping.

Maandag 18 mei
Jelenia Gora
Ik heb de postbussleutel meegenomen dus Suus kan niet bij de post. We worden gebeld door Nikki, die vertelt dat ze in ons huis is en Oma er niet is maar Opa wel ?? Sleutel in een envelop gestopt en op de post gedaan. Polen zijn heel behulpzaam, maar beheersen het Duits en Engels maar zeer matig. Toch weer een bijzondere ervaring als je de taal niet machtig bent en ook niet snapt wat er geschreven staat. Jelena Gora is een klein stadje met een oude kern waar de Rynek (Grote Markt) de moeite waard is. Kerken in overvloed en Paus Johannes Paulus de II is alom aanwezig. Lekker geluncht en door het stadje gewandeld, temperatuur rond de 23 graden.

Dinsdag 19 mei
Jelenia Gora-Wroclaw(Breslau)
Ik zit toch een beetje in mijn rats omdat ik nog steeds geen ViaToll heb kunnen regelen. Een eerdere ervaring in Oostenrijk leverde ons een bekeuring op van €400,-. Vlak voor de Autobaan A4 bij Osiek op een tankstation het kastje, dat achter de voorruit geplakt moet worden, bemachtigd, en er de nodige zlotys opgezet. Het is een hele administratie maar het komt uiteindelijk goed. We worden op Camping Olympinski net buiten de stad ontvangen door een langharige grijze beheerder. Accomodaties minimaal maar daar zorgen we zelf voor. ’s Middags met de tram naar het centrum om alvast een 1e indruk van de stad op te doen. De Rynek is het hart van de stad waar in een kleine straal alle bezienswaardigheden te vinden zijn.

Ik was al begonnen in het prachtige boek ‘Baltische Zielen’ van Jan Brokken dat ik van Huub van de Leeuw mocht lenen. Je wordt er helemaal in meegezogen en als je dan ook de meegeleverde CD aanzet ga je helemaal op in de prachtige, maar vaak deerniswekkende verhalen die Jan beschrijft. Wat een leed, wat een ellende hebben de mensen, maar vooral de Joden moeten doorstaan, maar wat een geweldige muziek, literatuur en kunst is de wereld erdoor rijker geworden.

Woensdag 20 mei
Wroclaw
Na 2 dagen wandelrust de draad opgepakt en om 6.40 u. de camper uitgestapt om naar het centrum te wandelen en daar de omgeving te verkennen. Het plan is om ’s middags met Rian de Botanische Tuinen en een museum te bezoeken en dan daar een hapje te eten. Het regende toen ik de deur uitging en het regent nu ik zit te schrijven om 14.00 u. nog steeds. Misschien komt het er vandaag niet meer van, we zien wel….